tirsdag, oktober 23, 2007

Kærlighed i 2050

Jeg er flittig bruger af det produkt, der i daglig tale går under navnet gratis aviser. Når man indtager sin plads i tog-kupeen, har man omtrent fire valg-muligheder: Man kan sove, tale i telefon, stirre tomt ud i luften eller læse. Af de fire har jeg udset mig den sidste mulighed, og jeg tygger mig dagligt gennem enhver avis, jeg kan komme i nærheden af. Det var under en sådan gennemlæsning, at jeg idag faldt over en artikel på side 2 i Nyhedsavisen med overskriften "Sex med robotter er en god idé" og med underskriften"Robotter bliver mere og mere menneskelige og livagtige. Derfor vil vi inden år 2050 også forelske os i robotter, have sex med dem og gifte os med dem"...

Så er det, jeg tænker: Godt så! Er der nogen her, der har set lidt for mange science fiction film for nylig? Det er jo ikke fordi, år 2050 ligger så frygtelig mange år ude i fremtiden, så er det ikke lige at tage munden lidt for fuld? Jeg har en vis forståelse for sex med robotter - set i lyset af, at der rent faktisk findes oppustelige lolita-dukker i handel og vandel, må en robot vel siges at være et betragtelig skridt frem af for menneskeheden. Men forelske sig i en robot? Og gifte sig med den? År 2050?

Jeg bliver nødt til åbent at erkende, at jeg hverken er fremtidsforsker eller profet, men jeg har meget svært ved at forestille mig, at man i år 2050 er i stand til at fremstille en robot, der til fuldkommenhed kan simulere et menneske. Det er meget muligt, at man i 2050 har skabt den ideelle sexbot - det er jeg faktisk næsten ikke i tvivl om, at man har - men så stopper legen vist også dér. Der er jo en grund til at Cherry 2000 endte som skrot ;)

Ingen kommentarer: